Comparison of feedback in mathematics lessons in on-line and classroom teaching in the opinion of students
DOI:
https://doi.org/10.24917/20809751.14.7Abstrakt
Informacja zwrotna jest jednym z filarów oceniania kształtującego. Jest to komentarz (przekazywany w różnej formie) do wykonanej pracy. Dzięki niemu zarówno uczniowie, jak i nauczyciele uzyskują informacje pozwalające ukierunkować ich dalszą pracę. Nauczyciel zamiast stawiać uczniowi ocenę sumującą (w formie stopnia) może sformułować ocenę kształtującą w formie informacji zwrotnej. Chcąc przekazać uczniowi dobrą informację zwrotną nauczyciel powinien podkreślić, co uczeń zrobił dobrze, co wymaga poprawienia, podać wskazówki dotyczące tego, jak poprawić błędy i niedociągnięcia oraz wskazać kierunki dalszej pracy.
W nauczaniu matematyki informacja zwrotna jest bardzo pomocna. Uczniowie popełniając błędy często nie rozumieją, na czym one polegają i nie wiedzą, jak należy je poprawić. Również w sytuacji, gdy uczeń nie potrafi rozwiązać danego zadania, często nie wie, jak poszukiwać wskazówek pozwalających rozwiązać dany problem. Dzięki informacji zwrotnej uczeń otrzymuje te informacje. Natomiast nauczyciel prowadząc lekcję dowiaduje się, czy wytłumaczone przez niego zagadnienie zostało zrozumiane, czy musi je wyjaśnić ponownie w inny sposób. Jest to niezbędne do efektywnego nauczania matematyki.
W wyniku pojawienia się pandemii wywołanej wirusem covid większość szkół rozpoczęła nauczanie w trybie zdalnym. Nauczyciele zostali zmuszeni do stosowania narzędzi umożliwiających nauczanie na odległość, niezależnie od tego, czy znali je wcześniej, czy nie (wówczas musieli się szybko ich nauczyć). W związku z nową sytuacją, w jakiej znaleźli się nauczyciele i uczniowie, mogła ulec zmianie rola informacji zwrotnej w nauczaniu, w szczególności w nauczaniu matematyki. Odpowiedzią na tę sytuację jest przedstawione poniżej badanie ukazujące porównanie znaczenia informacji zwrotnej na lekcjach matematyki w nauczaniu zdalnym i nauczaniu stacjonarnym.
Downloads
Metrics
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Read the full statement of the license to publish PDF file.