Ziarnista przestrzeń probabilistyczna w stochastyce dla nauczyciela - dydaktyczne osobliwości

Authors

  • Adam Płocki Instytut Matematyki Akademia Pedagogiczna ul. Podchorążych 2 PL-30-084 Kraków

Abstract

The paper deals with the notion of a probability space as a mathematical object, and also as a mathematical model of a real nonmathematical situation. A construction of probability spaces with the tools of mathematical analysis and geometry is proposed. Geometrical and physical interpretations of the discrete probability space are offered as well.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Cramer, H.: 1958, Metody matematyczne w statystyce, PWN, Warszawa.

Feller, W.: 1977, Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa, PWN, Warszawa.

Krech, I.: 1999, Cisla ˇ Fibonaˇcˇci, vˇerojatnost’ i ˇcislovye rjady, Didactics of Mathematics: Problems and Investigations 1, 27-35.

Leja, F.: 1969, Rachunek różniczkowy i całkowy, PWN, Warszawa.

Major, M., Nawolska, B.: 1999, Matematyzacja, dedukcja, rachunki i interpretacja w zadaniach stochastycznych, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.

Major, M., Płocki, A.: 1993, Kontrola i ocena stochastycznej wiedzy ucznia jako nowy problem dydaktyki matematyki, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 15, 57-84.

Moszner, Z.: 1978, O mierzeniu w matematyce, PZWS, Warszawa.

Płocki, A.: 1997, Stochastyka 1. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna jako matematyka „in statu nascendi”, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.

Płocki, A.: 2004, Prawdopodobieństwo wokół nas – rachunek prawdopodobieństwa w zadaniach i problemach, Wydawnictwo „Dla szkoły”, Wilkowice.

Published

2017-07-26

How to Cite

Płocki, A. (2017). Ziarnista przestrzeń probabilistyczna w stochastyce dla nauczyciela - dydaktyczne osobliwości. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia Ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 1, 205–228. Retrieved from https://didacticammath.uken.krakow.pl/article/view/3796

Issue

Section

Contents