Od hipotezy do twierdzenia

Authors

  • Jan Górowski Instytut Matematyki, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
  • Maciej Klakla Instytut Matematyki, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
  • Adam Łomnicki Instytut Matematyki, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Keywords:

Hypothesis and verification, proof

Abstract

In the paper, on the basis of elementary geometrical content, the authors present examples of students' reasoning, which permits, in the first place, to formulate a hypothesis, and further to find a proof. The essential fact here is that the same hypothesis can lead students to follow different possible ways of reasoning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Enriques, F., Amaldi, U.: 1916, Zasady gieometrji elementarnej do użytku szkół średnich, Warszawa-Lwów.

Górowski, J., Klakla, M., Łomnicki, A.: 1995, O czworoboku wypukłym, Gradient 7, 218-232.

Górowski, J., Klakla, M., Łomnicki, A.: 1996, Jeszcze o czworoboku wypukłym, Gradient 1-2, 14-25.

Górowski, J., Klakla, M., Łomnicki, A.: 1997a, O pewnej charakterystyce trójkątów równoramiennych i równobocznych, Gradient 1, 13-20.

Górowski, J., Klakla, M., Łomnicki, A.: 1997b, O pewnych własnościach czworokąta wypukłego, Matematyka 4, 206-209.

Górowski, J., Klakla, M., Łomnicki, A.: 1997c, Trójkąt – niewyczerpane źródło problemów, Matematyka 6, 357-360.

Górowski, J., Klakla, M., Łomnicki, A.: 2004, Zadania „na wymuszanie” jako środek matematycznej aktywizacji uczących się, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 26, 61-80.

Published

2017-07-12

How to Cite

Górowski, J., Klakla, M., & Łomnicki, A. (2017). Od hipotezy do twierdzenia. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia Ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 4, 75–82. Retrieved from https://didacticammath.uken.krakow.pl/article/view/3692

Issue

Section

Contents