Wyniki badań nad stanem nauczania statystyki opisowej w Polsce

Autor

  • Zofia Aleksandra Tomaszewska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku Plac Dąbrowskiego 2 09-400 Płock

Abstrakt

This article presents the results of the study of teaching descriptive statistics in Poland nowadays. After a short review of the history of teaching this branch of school mathematics in the second part of the 20th century, I made an attempt at diagnosing the stage of teacher’s preparation for teaching descriptive statistics. The diagnosis was based on the analysis of:

— the survey conducted among working teachers;

— teaching standards for mathematics at universities;

— curriculum and studies schemes at schools of higher education for teachers-to-be. Moreover, the paper presents:

— problems faced by teachers while teaching descriptive statistics;

— attitude of learners towards descriptive statistics classes;

— teachers’ understanding of the true objective of teaching descriptive statistics.

The article concludes with the declaration of carrying a pedagogical experiment whose aim is to find the answer to the question: Are primary school pupils able to learn the contents and skills of descriptive statistics and to what extent?

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Bibliografia

Łakoma, E.: 2001, Jak uczyć statystyki w zreformowanej szkole, WSiP, Warszawa.

Ceglarek, B., Dąbrowski, M., Jankowski, B., Obidniak, D., Żmijski, J.: 1999, Projektowanie – PROGRAM NOWA SZKOŁA – materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych, CODN, Warszawa.

Delors, J. (red.): 1998, Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO pod przewodnictwem J. Delors’a, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa. tłum. W. Rapczuk.

Duda, R.: 1982, Zasada paralelizmu w dydaktyce, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 1, 127-138.

Kąkol, H., Wołodźko, S.: 1998, O pewnej koncepcji dydaktycznej nauczania elementów statystyki opisowej i rachunku prawdopodobieństwa w szkole podstawowej, Wyż. Szkoła Ped. Kraków. Rocznik Nauk.-Dydakt. Prace z Rachunku Prawdopodobieństwa i jego Dydaktyki 2, 67-85.

Krygowska, Z.: 1975, Niektóre tendencje występujące w matematyce współczesnej, a nauczanie matematyki w szkole powszechnej, Matematyka 2, 103-114.

Krygowska, Z.: 1986, Elementy aktywności matematycznej, które powinny odgrywać znaczącą rolę w matematyce dla wszystkich, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 6, 25-41.

Pearson, A. T.: 1994, Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, WSiP, Warszawa.

Zmiany w programach nauczania szkoły podstawowej: 1987, Ministerstwo Oświaty i Wychowania, Instytut Programów Szkolnych, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2017-07-26

Jak cytować

Tomaszewska, Z. A. (2017). Wyniki badań nad stanem nauczania statystyki opisowej w Polsce. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia Ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 1, 321–334. Pobrano z https://didacticammath.uken.krakow.pl/article/view/3799

Numer

Dział

Artykuły