Umiejętność matematycznego uogólniania wśród nauczycieli i studentów matematyki specjalności nauczycielskiej (na przykładzie serii zadań ,,schodki'')
Abstrakt
--Downloads
Bibliografia
Bazyluk, A., Dałek, K., Dubiecka, A., Fryska, M., Góralewicz, Z., Łakoma, E., Piskorski, P., Sienkiewicz, H.: 2000, Matematyka 2001, gimnazjum, podręcznik dla klasy 2, WSiP, Warszawa.
Chronowski, A.: 1999, Podstawy arytmetyki szkolnej, cz. 1, Wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała.
Ciosek, M.: 2005, Proces rozwiązywania zadania na różnych poziomach wiedzy i doświadczenia matematycznego, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Ciosek, M., Krygowska, Z., Turnau, S.: 1974, Strategie rozwiązywania zadań matematycznych jako problem dydaktyki matematyki, Prace z dydaktyki matematyki 54, 5-41.
Demby, A.: 2000, Przegląd koncepcji nauczania algebry w polskich programach szkolnych z lat 1949-1990, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 22, 25-43.
Encyklopedia szkolna. Matematyka: 1997, WSiP, Warszawa.
Graham, R. L., Knuth, D. E., Patashnik, O.: 1998, Matematyka konkretna, PWN, Warszawa.
Krygowska, Z.: 1955, O poprawne rozumienie przez uczniów symbolu literowego w nauce algebry, Matematyka 4, 21-32.
Krygowska, Z.: 1967, Rozumienie empiryczne, intuicyjne i formalne w nauczaniu matematyki, Wiadomości Matematyczne X, 49-91.
Krygowska, Z.: 1974, Od szczególnego przypadku do uogólnienia – uzmiennianie stałych, Delta, matematyczno-fizyczny miesięcznik popularny Polskiego Towarzystwa Matematycznego i Polskiego Towarzystwa Fizycznego 11, 1-3.
Krygowska, Z.: 1977, Zarys dydaktyki matematyki, cz. 3, WSiP, Warszawa.
Legutko, M.: 1987, Przykłady behawioralno-poznawcze postaw uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej wobec zadań matematycznych, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 8, 51-102.
Legutko, M.: 2009, O matematycznym modelowaniu różnych sytuacji przez uczniów gimnazjum i liceum, Prace monograficzne z dydaktyki matematyki, Współczesne problemy nauczania matematyki 2, 71-93.
Lubomirski, A.: 1983, O uogólnianiu w matematyce, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław.
Osiągnięcia uczniów kończacych gimnazjum w roku 2008: 2008, CKE, Warszawa.
Polya, G.: 1964, Jak to rozwiązać?, PWN, Warszawa.
Polya, G.: 1975, Odkrycie matematyczne, Wydaw. Naukowo-Techniczne, Warszawa.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD/PISA, Wyniki badania 2003 w Polsce: 2003, MENiS, Warszawa.
Semadeni, Z.: 2002, Utożsamianie pojęć, redukcjonizm i równość w matematyce, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 24, 93-117.
Semadeni, Z., Karpiński, M., Sawicka, K., Jucewicz, M., Dubiecka, A., Guzicki, W., Tutaj, E.: 2009, Komentarz do podstawy programowej przedmiotu matematyka, w: MEN (red.), Reforma programowa z komentarzami, t. 6 Edukacja matematyczna i techniczna, Warszawa, 51-80.
Sierpiński, W.: 1962, Liczby trójkątne, PZWS, Warszawa.
Stygar, A.: 2009, Umiejętność uogólniania przez nauczycieli na przykładzie zadania „schodki”, Niepublikowana praca magisterska wykonana w Instytucie Matematyki AP pod kierunkiem dr. M. Legutko, Kraków.
Turnau, S.: 1990, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa.
Zaręba, L.: 2003, Z badań nad procesem uogólniania i stosowaniem w nim symbolu literowego przez uczniów w wieku 10-14 lat, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 25, 151-182.
Zaręba, L.: 2004, Proces uogólniania w matematyce i stosowanie w nim symbolu literowego u uczniów w wieku 10-14 lat, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 27, 281-290.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Read the full statement of the license to publish PDF file.