O elementach logiki erotetycznej w edukacji matematycznej

Autor

  • Tadeusz Rams Sądecki Oddział Polskiego Towarzystwa Matematycznego

Słowa kluczowe:

erotetic logic, teaching-lerning process

Abstrakt

Asking questions is one of the most common activities of mathematics teachers at various levels of education. Moreover, the way the teachers formulate questions has profound impact on the results of teaching, especially on their pupils' reasoning process. Erotetic logic is frequently presented in a very formal manner. In this paper, we restrict our attention to these aspects of erotetic logic that can turn it into a useful framework to describe various didactic situations. In particular, the paper contains remarks on question structure, its didactic function, certain criteria of correctness of questions, and various classifications of questions that can be useful for teaching. Finally, we discuss some strategies and techniques of asking questions and encouraging pupils to pose questions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Bibliografia

Ajdukiewicz, K.: 1975, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa.

Ćwik, M.: 1987, Pytania nauczyciela jako środek kontroli w nauczaniu matematyki (próba diagnozy), Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 8, 7-50.

Dormolen, J. V.: 1978, Didaktik der Mathematik, Vieweg, Braunshweig.

Duda, A., Leszko, R.: 1991, Interrogatyka jako problem badawczy dydaktyki, Problemy Dydaktyczne Matematyki V, 159-165.

Kopania, J.: 1987, Logika pytań, w: W. Marciszewski (red.), Logika formalna. Zarys encyklopedyczny z zastosowaniami do informatyki i lingwistyki, PWN, Warszawa, 296–310.

Kubiński, T.: 1971, Wstęp do logicznej teorii pytań, PWN, Warszawa.

Racinowski, S.: 1967, Pytanie i odpowiedź, Nasza Księgarnia, Warszawa.

Sośnicki, J.: 1966, Poradnik dydaktyczny, PZWS, Warszawa.

Verneaux, R.: 1951, La notion de probleme, Revue Pholosophique de Louvain 49, 57-77.

Pobrania

Opublikowane

2017-07-18

Jak cytować

Rams, T. (2017). O elementach logiki erotetycznej w edukacji matematycznej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia Ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 4, 155–166. Pobrano z https://didacticammath.uken.krakow.pl/article/view/3703

Numer

Dział

Artykuły