O elementach logiki erotetycznej w edukacji matematycznej
Słowa kluczowe:
erotetic logic, teaching-lerning processAbstrakt
Asking questions is one of the most common activities of mathematics teachers at various levels of education. Moreover, the way the teachers formulate questions has profound impact on the results of teaching, especially on their pupils' reasoning process. Erotetic logic is frequently presented in a very formal manner. In this paper, we restrict our attention to these aspects of erotetic logic that can turn it into a useful framework to describe various didactic situations. In particular, the paper contains remarks on question structure, its didactic function, certain criteria of correctness of questions, and various classifications of questions that can be useful for teaching. Finally, we discuss some strategies and techniques of asking questions and encouraging pupils to pose questions.Downloads
Metrics
Bibliografia
Ajdukiewicz, K.: 1975, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa.
Ćwik, M.: 1987, Pytania nauczyciela jako środek kontroli w nauczaniu matematyki (próba diagnozy), Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 8, 7-50.
Dormolen, J. V.: 1978, Didaktik der Mathematik, Vieweg, Braunshweig.
Duda, A., Leszko, R.: 1991, Interrogatyka jako problem badawczy dydaktyki, Problemy Dydaktyczne Matematyki V, 159-165.
Kopania, J.: 1987, Logika pytań, w: W. Marciszewski (red.), Logika formalna. Zarys encyklopedyczny z zastosowaniami do informatyki i lingwistyki, PWN, Warszawa, 296–310.
Kubiński, T.: 1971, Wstęp do logicznej teorii pytań, PWN, Warszawa.
Racinowski, S.: 1967, Pytanie i odpowiedź, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Sośnicki, J.: 1966, Poradnik dydaktyczny, PZWS, Warszawa.
Verneaux, R.: 1951, La notion de probleme, Revue Pholosophique de Louvain 49, 57-77.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Read the full statement of the license to publish PDF file.