Przyszli nauczyciele wobec modelowania matematycznego

Autor

  • Anna Pyzara Instytut Matematyki, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Słowa kluczowe:

mathematical modelling, modelling competencies, quality teaching, higher education

Abstrakt

The term mathematical modelling covers a wide range of activities. These are not only purely mathematical skills but also skills referring toa framework of modelled situation. For this reason, acquiring the skills of mathematical modelling brings a number of teaching benefits. This ability is connected with necessary competencies related to mathematical modelling. Mathematics students - prospect teachers of mathematics, should acquire these skills before they start teaching mathematical modelling. Is it really so? The paper presents the results of the research on competencies in students’mathematical modelling abilities. We show in what way prospect teachers are able to learn the elements of mathematical modelling on their own. Ther esearch proves the need to review the issue of mathematical modelling in the training of mathematics teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Bibliografia

Blum,W., Ferri, R.: 2009, Mathematical modelling: Can it be taught and learnt?, Journal of Mathematical Modelling and Application 1(1), 45-58.

Krygowska, Z.: 1977, Zarys dydaktyki matematyki, cz. 1, WSiP, Warszawa.

Maaß, K.: 2006, What are modelling competencies?, ZDM 38(2), 115-117.

Major, M., Nawolska, B.: 2010, Matematyzacja, modelowanie, model, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia III, 141-166.

Niss, M.: 2012, Models and modelling in mathematics education, EMS Newsletter 86, 49-52.

Pod.: 2008, Podstawa programowa z komentarzami. T. 6. Edukacja matematyczna i techniczna w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum: matematyka, zajęcia techniczne, zajęcia komputerowe, informatyka.

Pyzara, A.: 2014, Modelowanie matematyczne sytuacji znanej z życia codziennego, Współczesne Problemy Nauczania Matematyki 5, 233-255.

Turnau, S.: 1985, Zadania tekstowe i nauczanie stosowania pojęć matematycznych, w: Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki. Podręcznik dla nauczyciela, tom 3, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Warwick, J.: 2007, Some reflections on the teaching of mathematical modeling, The Mathematics Educator 17(1), 32-41.

Pobrania

Opublikowane

2017-07-05

Jak cytować

Pyzara, A. (2017). Przyszli nauczyciele wobec modelowania matematycznego. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia Ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 6, 123–138. Pobrano z https://didacticammath.uken.krakow.pl/article/view/3657

Numer

Dział

Artykuły