Nowe cechy równobocznych trójkątów

Authors

  • Michał Biesiada Instytut Matematyki, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
  • Jan Górowski Instytut Matematyki, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
  • Adam Łomnicki

Keywords:

equilateral triangle, Georgonne point, Nagel point, Torricelli point

Abstract

In this paper the authors formulate and prove several conditions fortriangle to be equilateral. These conditions are associated with Gergonne,Nagel and Torricelli points and were obtained by composing and solvingthe so-called ‘enforcement tasks’. Both, the method and the results, can beused to trigger some mathematical student activities at different levels ofeducation or even some teacher activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Coxeter, H.: 1967, Wstęp do geometrii dawnej i nowej, PWN, Warszawa.

Górowski, J., Klakla, M., Łomnicki, A.: 2004, Zadania „na wymuszanie” jako środekmatematycznej aktywizacji uczących się, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 26, 61-80.

Górowski, J., Klakla, M., Łomnicki, A.: 2011, Projekt materiałów dydaktycznych wyzwalających odkrywanie twierdzeń, w: J. Żabowski (red.), O nauczaniu matematyki (wybrane materiały do studiowania dydaktyki matematyki), Wyd. Nauk. NOVUM, Płock, 385-417.

Górowski, J., Łomnicki, A.: 2012, Cechy równoboczności trójkątów, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia IV, 83-92.

Górowski, J., Łomnicki, A., Żabowski, J.: 2013, Karakterizaj punktoj de triangulo, Litera scripta manet, Serta in honorem Helmar Frank, Wyd. KAVA-PECH, Dobřichovice, 295-306.

Published

2017-07-05

How to Cite

Biesiada, M., Górowski, J., & Łomnicki, A. (2017). Nowe cechy równobocznych trójkątów. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia Ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 6, 5–18. Retrieved from https://didacticammath.uken.krakow.pl/article/view/3636

Issue

Section

Contents