Diagnoza wiedzy uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów matematyki na temat związku twierdzenia z jego dowodem
Abstract
The paper presents results of research carried out on the two following levels of mathematics education: the high school level and the level of pre-service Mathematics teachers training. The subject of the research was understanding the relations between mathematical theorem and its proof by the study participants.Downloads
References
Bebel, J.: 2006, Twierdzenia w nauczaniu matematyki w szkole średniej, Niepublikowana praca magisterska wykonana w Instytucie Matematyki AP pod kierunkiem dr H. Pieprzyk, Kraków.
Gucewicz-Sawicka, I.: 1982, Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa.
Hawro, J.: 2006, O wykorzystaniu wiedzy logicznej w procesie analizy tekstu matematycznego, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 29, 29-62.
Hawro, J.: 2007, Wpływ trudności związanych z rozumieniem twierdzeń matematycznych na umiejętność analizowania i konstruowania dowodu matematycznego, Referat na XXI SDM, Bielsko-Biała, CD–ROM.
Kąkol, H.: 1985a, Budowa i rodzaje twierdzeń, Oświata i Wychowanie 9, 54-57.
Kąkol, H.: 1985b, Dowód twierdzenia; rodzaje dowodów, Oświata i Wychowanie 9, 60-62.
Konior, J.: 1998, Budowa i lektura tekstu matematycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Krygowska, Z.: 1977, Zarys dydaktyki matematyki, cz. 3, WSiP, Warszawa.
Krygowska, Z.: 1986, Elementy aktywności matematycznej, które powinny odgrywać znaczącą rolę w matematyce dla wszystkich, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 6, 25-41.
Krygowska, Z., Kulczycki, S., Straszewicz, S.: 1954, Nauczanie geometrii w klasach licealnych szkoły ogólnokształcącej, PZWS, Warszawa.
Legutko, M., Turnau, S.: 1989, Nauczanie matematyki a nauczanie teorii matematycznej, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 11, 9-36.
Mostowski, W.: 1948, Logika matematyczna, PWN, Wrocław.
Nowak, W.: 1989, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa.
Nowecki, B. J.: 1978, Badania nad efektywnością kształtowania pojęć twierdzenia i dedukcji u uczniów klas licealnych w zmodernizowanym nauczaniu matematyki, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.
Pieprzyk, H.: 1985, Różne formy wypowiedzi twierdzeń, Oświata i wychowanie 9 (Wersja C), 58-62.
Siwek, H.: 2005, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, WSiP, Warszawa.
Turnau, S.: 1972, Problem dowodzenia w nowoczesnym nauczaniu matematyki, Roczniki PTM, seria II, Wiadomości Matematyczne 15, 91-96.
Turnau, S.: 1974, Logiczny wstęp do matematyki, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.
Turnau, S.: 1990, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Read the full statement of the license to publish PDF file.
(see English version) (see Polish version)