Diagnoza wiedzy uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów matematyki na temat związku twierdzenia z jego dowodem

Authors

  • Halina Pieprzyk Instytut Matematyki Uniwersytet Pedagogiczny ul. Podchorążych 2 PL-30-084 Kraków
  • Anna Żeromska Instytut Matematyki Uniwersytet Pedagogiczny ul. Podchorążych 2 PL-30-084 Kraków

Abstract

The paper presents results of research carried out on the two following levels of mathematics education: the high school level and the level of pre-service Mathematics teachers training. The subject of the research was understanding the relations between mathematical theorem and its proof by the study participants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bebel, J.: 2006, Twierdzenia w nauczaniu matematyki w szkole średniej, Niepublikowana praca magisterska wykonana w Instytucie Matematyki AP pod kierunkiem dr H. Pieprzyk, Kraków.

Gucewicz-Sawicka, I.: 1982, Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa.

Hawro, J.: 2006, O wykorzystaniu wiedzy logicznej w procesie analizy tekstu matematycznego, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 29, 29-62.

Hawro, J.: 2007, Wpływ trudności związanych z rozumieniem twierdzeń matematycznych na umiejętność analizowania i konstruowania dowodu matematycznego, Referat na XXI SDM, Bielsko-Biała, CD–ROM.

Kąkol, H.: 1985a, Budowa i rodzaje twierdzeń, Oświata i Wychowanie 9, 54-57.

Kąkol, H.: 1985b, Dowód twierdzenia; rodzaje dowodów, Oświata i Wychowanie 9, 60-62.

Konior, J.: 1998, Budowa i lektura tekstu matematycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Krygowska, Z.: 1977, Zarys dydaktyki matematyki, cz. 3, WSiP, Warszawa.

Krygowska, Z.: 1986, Elementy aktywności matematycznej, które powinny odgrywać znaczącą rolę w matematyce dla wszystkich, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 6, 25-41.

Krygowska, Z., Kulczycki, S., Straszewicz, S.: 1954, Nauczanie geometrii w klasach licealnych szkoły ogólnokształcącej, PZWS, Warszawa.

Legutko, M., Turnau, S.: 1989, Nauczanie matematyki a nauczanie teorii matematycznej, Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego, Seria V, Dydaktyka Matematyki 11, 9-36.

Mostowski, W.: 1948, Logika matematyczna, PWN, Wrocław.

Nowak, W.: 1989, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa.

Nowecki, B. J.: 1978, Badania nad efektywnością kształtowania pojęć twierdzenia i dedukcji u uczniów klas licealnych w zmodernizowanym nauczaniu matematyki, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.

Pieprzyk, H.: 1985, Różne formy wypowiedzi twierdzeń, Oświata i wychowanie 9 (Wersja C), 58-62.

Siwek, H.: 2005, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, WSiP, Warszawa.

Turnau, S.: 1972, Problem dowodzenia w nowoczesnym nauczaniu matematyki, Roczniki PTM, seria II, Wiadomości Matematyczne 15, 91-96.

Turnau, S.: 1974, Logiczny wstęp do matematyki, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.

Turnau, S.: 1990, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa.

Published

2017-07-26

How to Cite

Pieprzyk, H., & Żeromska, A. (2017). Diagnoza wiedzy uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów matematyki na temat związku twierdzenia z jego dowodem. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia Ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 2, 183–211. Retrieved from https://didacticammath.uken.krakow.pl/article/view/3782

Issue

Section

Contents